HTML

A nagyvilágról... és a zenéről...

Néhány trükköt és praktikát írok le a zenei világgal kapcsolatban... De bejegyzéseim bármilyen más témakör felé elkalandozhatnak.

Friss topikok

Linkblog

2010.08.16. 16:01 ZsoltZoller

Sátorteszt - Expedicio Bornholm négy személyes sátor

Nyár elején elhatároztuk, hogy augusztusban - ha az idő engedi - ellátogatunk a Velencei tóra kempingezni egyet. Így is tettünk. Ehhez az időtöltéshez próbáltunk meg egy aránylag tágas, jó ár/érték arányú sátrat választani. Mivel tömegközlekedéssel utaztunk a helyszínre, így fontos volt a felszerelés súlya is. Elkezdtem keresgélni a neten, megnézni milyen sátortípusok és márkák jöhetnek szóba. Aztán a Mallory Sport bolt weboldalán rátaláltam a szerintem ideális típusra; az Expedicio Bornholm négy személyes sátorra...

Eleinte kicsit szkeptikusként viselkedtem a sátorral kapcsolatban, mivel az Expedíció márkanevet sehol sem találtam meg a neten. Magyarországon is csak kizárólag a Mallory Sportbolt forgalmazza. Viszont a leírt tulajdonságok, illetve a termék ára hihetetlenül jó párosításnak tűnt. Az elhatározás megszületett: akkor vegyük meg...

Így is történt, személyesen mentem be érte, majd másnap délután elhatároztam, hogy mielőtt élesben kipróbálnánk a "rendszert", előtte próbafelállítást végzek.

A sátor csomagolása teljesen "hétköznapi", egy 70 centi hosszú, 20 centi széles és magas csomagban található a belső sátor, a külső vízálló ponyva, illetve a három merevítőrúd a sátorvasakkal és a sátorkötelekkel együtt. A csomag súlya a gyártó adatai szerint 4,2 kg. Ezt nem ellenőriztem, de ennél valóban nem lehet több.

A felállítása viszonylag egyszerű, de mindenképpen hátránynak kell elkönyvelnem, hogy eléggé időigényes (egy embernek legalább húsz perc!)... Tehát olyan túrázóknak, akik naponta verik fel és szedik szét a sátrukat, nem nagyon ajánlom.

A már felállított sátor egyébként meglehetősen masszívnak tűnt, főleg kikötözve. Rettentően jó tulajdonsága a felszerelésnek, hogy hihhetetlenül nagy előtérrel rendelkezik. Három, de talán négy személy is még meglehetősen sok felszereléssel is kényelmesen elfér a sátorban. Az előtérnek két bejárata van, így könnyű a ki és a bejárás.

A belső tér is nagyon tágas és magas (130 cm). Belülről végig sűrű szövésű szúnyogháló van, így a szellőzés is hihhetetlenül jó (ami élesben ki is derült). A leírása alapján 1000 mm-ig vízálló, de valójában én ezzel az értékkel egyáltalán nem foglalkoztam (és - mint utólag kiderült - jól is tettem). Épp a minap olvastam egy Husky márkájú sátornak az értékelését egy másik blogon. Ezek a szerkók egészen extrém időjárási viszontagságokra vannak tervezve. Ennek a vízállósága 6000 mm volt, és ennek ellenére simán beázott egy nagyobb eső után állítólag...

Nos, hogy a lényegre térjek; a próbafelállítás utáni héten elindultunk Velencére. A kempingben megpróbáltunk egy olyan helyet keresni, ahol a délutáni napon árnyékban maradt a sátor. Egy nagyobbacska fa alá költöztünk. Felállítottuk a sátrat, majd felfújtuk benne a matracot. Mivel ketten laktunk a sátorban, így egy kétszemélyes airbed-et fektettünk be. Jó sok csomaggal voltunk, de ketten rettenetesen kényelmesen elfértünk.

Aztán jöhetett az "igazi teszt". Lássuk, hogy viselkedett a sátor a tűző napon. A felszerelést mindösszesen reggel érte a nap, de hála a külső ezüstös fényvisszaverő rétegnek, és a rendkívül jól szellőző belső sátoranyagnak, kényelmesen el lehetett pihengetni még a legnagyobb hőségben is benne. Ha egy kisebb szellő fújt a melegben, akkor könnyedén kiszellőzött az egész.

Aztán jöhetett a teszt második fele, igaz ezt nem feltétlenül direkt terveztük bele a kempingezésbe. Egyik este óriási vihar tört ki (az időkép akkori adatai alapján a legnagyobb széllökések elérték a 120 (!) km/h-t). Rángatta is a sátrat rendesen a szél. A hatalmas erejű széllökések jópárszor bedöntötték a belső sátrat tartó merevítőrudakat - hát igen, valóban nem ekkora széllökések ellenállására tervezték ezt a felszerelést. Azonban ezt könnyen megoldottuk, ugyanis csak belülről ki kellett támasztani a sátornak a belső falát (mi ezt egy gitárral oldottuk meg :-)), és így már szilárdan állt az egész szerkezet. Aztán jött a hatalmas - özönvízszerű - eső. Egy kis csalódást az okozott, hogy a szellőzőt nem lehetett lezárni, ugyanis az erre a feladatra kitalált tépőzár egyáltalán nem tudta megoldani a problémát. Ezért az óriási vihar miatt egy kevés vizet befújt a szél a belső sátorrészbe, de valójában nem tudott a belső sátorfalon átjutni, így mi belülről teljesen szárazok maradtunk. A felszerelés alja is teljesen jól állta az "esőpróbát", ugyanis csak egy-egy varratnál nedvesedett egy kicsit át, de egyébként minden esőcsepp a szerkezeten kívül rekedt - jól teljesített a sátor még ilyen időben is!

Összegezve a felszerelést:

A sátor előnyei:

• Nagyon jó ár/érték arány
  • Óriási belső tér és emellé nagy előtér is párosul
  • Kitűnően helyt állt még a legnagyobb viharban is - ellenállt a legnagyobb szélnek is
  • Egyáltalán nem beázásra hajlamos
  • Rendkívül jól szellőzik, de még sincs benne huzat
  • Elég nagy belmagasság (130 cm)

A sátor hátrányai:

• Időigényes/lassú a felállítása
  • A zipp-zárok sokszor akadnak, ezért ápolásra szorulnak (szilikon vagy parafin)
  • A sátor szellőzőnyílását nem lehet lezárni, ami nagy viharban beázással fenyegethet

Remélem tudtam azoknak segítséget nyújtani, akik ilyen sátor vásárlására kívánják adni a fejüket. Én nem bántam meg!

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cloroform 2011.01.08. 12:55:12

köszi a tesztet, épp én is nézegettem ezt a sátrat. Igazából már elég tapasztalt vagyok a sátrazásban, tudom, hogy egyáltalán nem azon múlik, hogy egy sátor beázik-e, hogy hány mm-t írnak rá (1000 vagy 6000), hanem hogy hogyan van felállítva. Ha nincs rendesen kifeszítve, akkor a külső hozzáér a belső sátorhoz és átázik. Ha belülről kinyomjátok a sátor falát valamivel (könyök, stb.), szintén. Igazából ami a sátron múlik, az a külső ponyva anyaga és a varratok minősége. Ezek szerint ezek rendben vannak ennél, igazából egy kemény viharnál óhatatlanul nekifújja a szél valamennyire a külsőt a belsőhöz, szóval egy kis pocsolya belül még bele is fér. A felállítás tényleg először nagyon lassú az ilyen igluknál (jelenleg nekem is ilyen típus van), de ha belejössz, max. 10 perc lesz, ha ketten állítjátok, akkor 5 alá is mehet.
Esetleg ha van rá mód, le tudnád mérni, hogy tényleg annyi a súlya, amit írnak? Mert akkor majdnem 1,5kg előnyben van a mostanimmal és bringatúránál ez sokat számít. Meg esetleg az is meg tudnád mérni, hogy a rudazat összehajtogatva milyen hosszú (rövid)? Mert attól függ, milyen keskenyre lehet összehajtani az egész pakkot, ráfér-e a bringára rendesen. Ha megteszed, hálám üldözni fog :)) Köszi szépen!